My Love

My Love

Thursday, May 10, 2012

Cerciter Bulan Mei 2012

Dimulakan dengan Bismillah.. Syukur pada Mu ya Allah.. Anakku Naufal genap 6 Bulan pd 9 Mei 2012.. Dah besar anak ucuk ama ni.. hehe.. Bkn main aktif lg dia.. Pantang leka skt dah smpi kat bwh rak tv.. Mentang2 la dah pandai Menyulur.. Skrg ni pun dah mula pacak lutut nak merangkak.. Lagi la penat nak kejar.. Rasa puas sbb anak aku kali ni smpt menyusu sepenuhnya selama 6 bulan.. Aku hrp dpt teruskan smpi Naufal umur 2 Tahun.. Aku kena rajin skt lps ni sbb aku nak Naufal mkn bubur nasi hasil dr air tgn aku sendiri.. Dah byk jgk resepi yg aku dah survey.. Tunggu nak masakkan je.. haha.. Aku bersyukur krna dpt melihat anak2 ku membesar dpn mata.. Smga Allah pjgkan umur hamba Mu ini & idup bahagia bersama keluarga tersayang smpi ke akhir hayat.. (Muhasabbah diri jap)..  


Genap 6 bulan jgklah aku br dtg period.. Risau je aku dibuatnya.. Tp aku ada terbaca 1 artikel ni "Sebaik darah nifas berhenti, biasanya putaran haid ibu akan kembali normal di mana haid datang kira-kira sebulan setelah darah nifas berhenti. Namun, sebahagian ibu mengalami kelewatan haid, adakalanya sehingga bayi berusia 6 bulan, bahkan ada yang sampai 12 bulan. Keadaan ini biasanya lebih diakibatkan oleh keadaan hormon ibu. Ibu yang menyusui bayinya secara eksklusif sering kali tidak mengalami haid sehingga bayi mengambil makanan pejal lain. Ini terjadi kerana selama ibu menyusukan bayi, badan ibu menghasilkan hormon prolaktin yang mengakibatkan tidak terjadinya ovulasi atau haid". Lps ni aku br nak cari perancang keluarga.. Maybe aku akan pasang IUCD sbb itu je yg selamat sbb sblm ni aku prnh pasang utk tempoh 3 tahun.. Alat perancang klrga yg lain aku xleh pakai sbb ada hormon.. Prnh cuba mkn Pil & cucuk 3 bln sekali.. Hbs sakit pinggang & kepala aku.. Alhamdulillah, IUCD ni byk membantu aku.. 

Ok, sambung citer topik lain lak..  

Tarikh 5-6 Mei 2012 lepas aku & family join la Family Day Jabatan tmpt aku qeja.. Boleh tahan la best jgk.. Tp yg bujang g sorg2 lg la best byk sbb jimat giler beb! Aku yg b'family ni byk ongkos kuar sbb kena g naik qeta sendiri.. Duit minyak & tol sendiri tanggung la.. hu3.. Aku cuba hepikan diri wlpn sbnrnya x berapa hepi sgt.. Ikut syarat je.. klu x pegi, ada mulut yg bising!!! padahal bknnya diorg yg byr.. Tension tul la.. Slmt la laki aku sporting, leh gak layan & jaga anak2 aku kat sana.. Kat bwh ni ada beberapa gmbr yg smpt aku tgkp buat kenangan.. ;)


Sukenya Naufal berendam.. hehe
Bersama 3 hero ku
Mama  & Naufal
Najmi & Nazim
Wachaaaa!!!!

 
Keluarga ku..
Pinjam Moto org jap.. hu3
Wit Tora & Aina

No comments:

Post a Comment